posting populer

Sabtu, 25 Desember 2010

Kenapa Kaum Hawa menolak poligami

Sebenarnya, rata-rata wanita bukan menentang poligami hukum Tuhan, tapi yang ditentang adalah suaminya sendiri yang berpoligami. Dirinya yang tidak mahu dimadu. Andai orang lain yang dimadukan, walaupun bersimpati tetapi tahu hukum itu tidak salah dan sekadar memanjat doa agar dijauhkan qadar sebegitu daripada dirinya.
Persoalan yang perlu dijawab sebenarnya cukup luas dan mencakupi ruang lingkup kehidupan itu sendiri.

  • Mengapakah manusia dijadikan
  • Mengapa kaum hawa dicipta
  • Kemanakah arah tujuan hidup kita


Allah tidak mencipta manusia untuk hidup berduka lara.

“Tidak Aku ciptakan manusia itu melainkan untuk beribadat pada-Ku”

“Sesungguhnya hanya dengan mengingati Allah sahajalah hati akan menjadi tenang”
Pernah Iskandar Zulkarnain menghantar surat kepada ibunya untuk mengadakan kenduri dan hanya menjemput mereka yang bermasalah sahaja untuk menghadirinya, dan didapati semua jiran perlu dijemput kerana tiada yang tidak bermasalah.
Beza orang yang bermasalah ini adalah bagaimana mereka mengendalikan masalah mereka. Di sisi Allah, bukan harta kekayaan dan paras rupa yang jadi penentuan sama ada hamba-Nya itu dikasihi atau tidak tetapi sebaliknya hati yang redha, bersih dan melakukan sesuati dengan ikhlas kerana-Nya. Ada yang dengan ujian , dugaan dan bencana yang menimpa diri, mereka terbuka hati untuk berubah kearah yang jauh lebih baik.
Bagi mereka ranjau itu adalah pembasuh dosa agar kelak di akhirat mereka tidak lagi dibicarakan di mahkamah Allah atas dosa-dosa itu. Namun, memang terdapat manusia yang kecundang menafsir lalu menganggap bahawa perkara mendatang dan yang sedang dilalui itu sebagai satu ketidakadilan dari Tuhan, waliya’uzubillah. Mereka buruk sangka pada Allah dan berkeluh kesah. Timbul kemarahan dalam hati mereka dan mereka merasakan yang hidup ini sangat susah.
Dunia ini sempit dan dada mereka sesak. Setiap hari mereka hidup dengan berlinang air mata. Sangat menderita dan tidak bahagia. Mereka mahu nyawa mereka dicabut. Alangkah malangnya insan-insan begini. Muga kita dijauhkan darinya. Bangkitlah! Sedarkan diri! Lihatlah dunia ini dengan mata yang baru. Jangan terlalu lama berhenti di hadapan satu pintu derita sedangkan pintu nikmat yang seribu sedang melambai untuk kita masuki.

Rasulullah saw bersabda;” Tidaklah sesuatu musibah yang menimpa seseorang muslim melainkan Allah menghapuskan baginya dosanya walaupun hanya dengan kesakitan akibat terkena duri – Hadith
“Janganlah seseorang daripada kamu mengharapkan mati disebabkan kemudaratan (kesakitan) yang menimpanya, tetapi jika terpaksa hendaklah dia berdoa: “Ya Allah hidupkan lah aku jika hidup ini lebih baik untuk diriku dan matikan lah aku jika kematianku itu lebih baik untuk diriku”. [HR Al Bukhari dan Muslim] Riwayat Al Bukhari.

Kata Saidina Ali,
“Masalah sentiasa ada , ujian tetap akan datang, andai ada redha dan sabar, masalah tidak akan pergi tetapi Allah menyukai orang yang sabar dan kamu diberi pahala atas kesabaranmu itu. Namun, andai tidak sabar dan tidak redha , masalah juga tetap tidak akan pergi tetapi Allah membenci orang yang begitu dan kamu berdosa .”

Sebuah hadis Qudsi mengatakan,
“Andai kamu tidak redha dengan ketentuanKu maka carilah Tuhan selainKu.”

tips motivasi kontemporari, hidup kita akan lebih gembira walaupun dalam kesakitan. Umpamanya jika kita menggunakan teknik motivasi yang biasa dikenali sebagai teknik ‘rahsia 90/10’. Tidak ramai yang mengetahui rahsia ini, itulah sebabnya ribuan manusia hidup menderita, tertekan, penuh masalah, sakit kepala, sakit jiwa dan tidak bahagia. Kadang kadang terasa hidup ini membosankan penuh penderitaan, kejam dan tidak adil kepada kita. Tetapi janganlah berputus asa. Cuba kita fahami dan amalkan rahsia ‘90/10’ ini, InsyaALlah kehidupan kita akan berubah. Apakah rahsia 90/10?
10% dari kehidupan ini adalah terdiri daripada apa yang terjadi pada diri kita dan 90% dari kehidupan ini adalah ditentukan oleh bagaimana reaksi kita dalam menangani apa yang terjadi keatas kita. Jadi apakah maksudnya pernyataan ini?. Kita sebenarnya tidak boleh mengawal factor luara dan sebarang kejadian yang menimpa kita. Tetapi kita boleh mengawal apa yang ada dalam diri kita . Kita boleh bentuk hati kita, memujuk perasaan kita dan melentur persepsi kita.
Contohnya jadual penerbangan kapalterbang ditunda, habis program kita terbengkalai! Kita tidak boleh mnegawal jadual penerbangan tetapi boleh mengawal perasaan dan reaksi kita. Kita memujuk diri kita menerima kenyataan secara pasarah dan redha, memang kaplaterbang lambat dan program terbengkalai, tetapi jangan memburukkan keadaan (perasaan kekecewaan kita) dengan menyumpah seranah kejadian malanag atau menyalahkan diri sendiri atau orang lain.
Apa kata kita ambil bahan bacaan yang menarik dan terkini, Bagi yang membawa mushaf al quran (saiz poket) terjemahanm bacalah. Bertegur sapa dengan kawan yang sama sama terkandas sambil menjalinkan persahabatan baru, berkongsi pengalaman dan kegiatan yang menyeronokkan. Nescaya kekecewaan dan tekanan emosi akan berkurangan. Demikian juga jika kita mengalami kesakitan.
Kawal emosi, bentuk persepsi positif dan jangan biarkan orang lain atau keadaan yang memperbodohkan kita. Kita yang rasa tertekan. Hubungi kawan kawan rapat melalui sms, minta mereka doakan kesejahteraan kita. Ambil peluang merapatkan hubungan dengan orang orang yang menziarahi kita. Gunakan peluang sebagai waktu rehat yang Allah kurniakan untuk hubungan lebih intim dengan ahli keluarga kita.
Lalu bagaimana harus bersabar dalam hal poligami sedangkan nafsu dan syaitan sentiasa berusaha menjerumuskan kita bersama mereka ke dalam neraka. Syaitan begitu bersungguh-sungguh menggunakan semua cara untuk tujuan itu.

“Dan kamu akan dapati kamu tidak dapat mempengaruhi hambaKu yang ikhlas”

Persoalannya bagaimana mahu ikhlas? Bagaimana mahu menjadikan setiap ranjau berduri dan setiap hirisan luka di hati menjadi satu pahala dalam melayari kehidupan. Bagaimana mahu membuatkan dugaan bermadu itu satu jalan membawa ke syurga? Apa yang perlu dilakukan untuk menjadikan kesabaran sebagai pakaian, ketaqwaan sebagai selimut, kesyukuran satu hiasan diri, keredhaan penyeri wajah agar tidak mudah tewas dengan bisikan Laknatullah itu.
Mungkin langkah pertama yang perlu difahami ialah mendalami mengapa isteri-isteri benci dimadukan suami sendiri.